UTBUD

Parkinson och vikten av att röra på sig

Den första mars 2009 blev Anneli Malm från Burträsk som 43-åring diagnosticerad med Parkinsons sjukdom. Ett besked som förändrade hennes liv och vände tillvaron upp och ner. Sjukdomen, som utvecklas långsamt och förvärras med tiden, tar allt större plats i hennes liv och för att kunna hålla den i schack måste hon vara så aktiv som möjligt.

Hur viktigt är det att röra på sig och vara aktiv när man har Parkinson?
I nuläget finns det ingen bromsmedicin för Parkinson, men det finns däremot väldigt mycket man kan göra för att påverka sin egen situation. Det viktigaste är att träna, att röra på sig och vara aktiv. Träning och rörelse är A och O!

Gör det stor skillnad?
Verkligen! Rent fysiskt gör det jättestor skillnad jämfört med när man inte rör på sig. Hoppar jag över träningen i bara två dagar så känner jag skillnad direkt och blir väldigt stel. Det gäller att hålla igång nästan varje dag, antingen promenad eller gym eller liknande. På grund av sjukdomen har jag ingen naturlig produktion dopamin eller ”glädjehormoner”, och man blir ju på bra humör av att träna, så det känns som en viktig pusselbit.

Hur mycket tränar du?
Just nu tränar jag två gånger i veckan. Målet är tre gånger i veckan, men det är svårt. Jag bor ju lite utanför stan, så det kan vara krångligt att få sig iväg ibland. Jag har i alla fall tränat i nästan ett år nu och jag känner att jag har mycket mer energi än vad jag haft tidigare. Jag orkar exempelvis räfsa gården, till skillnad från tidigare år. Bara det känns jättebra!

Idag tränar Anneli på gymmet Step In som erbjuder träningskonceptet Step In Guld. Step In Guld i Skellefteå har marknadens enklaste, säkraste och effektivaste cirkelträningsprogram – Milon. Genom konceptet och träningsprogrammet får Anneli hjälp av personliga tränare för att anpassa och optimera träningen efter sina förutsättningar och möjligheter. Tack vare Milon sparas hennes träningshistorik och framsteg i ett smartcard, som sedan hjälper Anneli att träna rätt, något som passar henne väldigt bra.

Det viktiga är att röra på sig och aktivera så många muskler som möjligt och då passar deras cirkelprogram väldigt bra. På 17 minuter har jag tränat hela kroppen och det är helt anpassat efter mina egna förutsättningar. Jag slipper också all dötid och behöver inte lägga på vikter själv. Tidigare hade jag problem med att jag alltid valde för tunga vikter. Med Milon-maskinerna blir det rätt vikter och mjuka rörelser. Det passar mig bra!

Har du några tips till andra som sitter i samma sits?
Den viktigaste träningen är den som blir gjord, så försöker jag tänka. Det viktiga är inte hur mycket eller hur länge du tränar. Se bara till att vara aktiv, även om det är 10 minuter om dagen. Det gör mycket både för hälsan och självkänslan!

Om Parkinsons sjukdom:

- Parkinsons sjukdom är en neurologisk sjukdom som oftast drabbar personer över 55 år.
- I Sverige finns ungefär 20 000 personer som har sjukdomen. Den innebär att nervceller som tillverkar signalsubstansen dopamin långsamt försvinner
- Vanliga symtom är skakningar, stelhet och långsamma rörelser.

 

Källa: www.parkinsonforbundet.se