MEDLEMSAVTAL

 

SÄRSKILDA BESTÄMMELSER

Genom att godkänna avtalet medger jag att jag läst och förstått innebörden av nedanstående punkter, samt är fullt medveten om att Step In AB har rätt att dra in medlemskapet ifall överträdelser begås.

 

GDPR I samband med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation)  Vill Step In AB kontrollera att du lämnar ditt samtycke att vi registrerar och behandlar dina personuppgifter (för-& efternamn, mobil, e-post, folkbokförningsadress/boendeadress, fotografi, fingeravtryck) för att du ska kunna nyttja våra tjänster.

 

Visa extra hänsyn vid träning mellan kl 22.00 – 08.00 mot grannar och andra medmänniskor i närområdet av lokalen, d v s prata i normal samtalston, ej släppa vikter eller viktmagasin utan följa med i rörelsen. Visa hänsyn mot grannar när man lämnar lokalen.

 

Jag godkänner härmed registreringen av mitt fingeravtryck. Detta används för in- och ut registrering av mig som medlem. Jag är medveten om att det pågår kamerabevakning dygnet runt i lokalen och ger härmed mitt godkännande till det, vid eventuell polisanmälan överlämnas material till polisen.

 

Det utförs då och då medlemskontroller, därför är det viktigt att jag alltid har mitt medlemskort (medlems-id) eller inloggad app med mig i lokalen. Jag får aldrig släppa in eller ut någon annan än mig själv, överträdelse leder till omedelbar avstängning.

 

Jag har tagit del av autogirovillkoren och är införstådd med dem. Jag är även införstådd med att om jag inte har pengar på mitt konto angiven betalningsdag (gäller även vid online köp) skickas påminnelsefaktura ut, vilket innebär påminnelseavgift och ränta enligt lag. Om betalning ej sker inom angiven tid spärras kortet tills betalning är erlagd och skulden går vidare till inkasso.

 

Jag är medveten om att debiterad period återbetalas ej och att uppsägning måste ske senast den 15e innevarande månad för att ytterligare debitering ej skall ske.

Uppsägning ska ske av medlemmen via mail till medlemskap@stepin.se eller på valfri anläggning under bemannade tider. Som medlem ansvarar jag för att erhålla och vid behov kunna visa upp kvittens av min uppsägning.

 

Ångerrätt gäller ej vid köp av medlemskap på anläggningen

 

MEDLEMSVILLKOR HOS Step In AB

 

  • 1.Medlemskap

Medlemskapet i Step In är personligt.

Minimiåldern för att teckna medlemsavtal är det år man fyller tolv år. När blivande medlem är under arton år skall målsman/god man vara med vid tecknandet samt vara betalare av abonnemanget. Step In AB har anläggningar på följande orter, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Lycksele.

 

Det finns två olika koncept på Step In AB, aktuell medlem ansvarar själv för att se till vilka anläggningar medlemskapen ger behörighet till.

Tecknar medlem abonnemang för att ta sig in via våra handikapp dörrar gäller inträde på de anläggningar som har en specifik handikapp ingång. Tillgång till dessa anläggningar är dygnet runt.

  • 2. Medlemskort och kontaktinformation

Vid besök på anläggningen ska medlem vid varje tillfälle registrera sig genom att dra sitt medlemskort eller göra en inpassering via app. Medlem är skyldig att alltid medföra sitt medlemskort eller inloggad app under vistelse i anläggningen, även under träning, så att detta kan uppvisas vid de kontroller som kontinuerligt förekommer. Vid förlust av medlemskort eller om det skadas så att det blir obrukbart ska detta omgående anmälas till receptionen, som då utfärdar ett nytt medlemskort mot en ersättning av 100 kr. Medlem är skyldig att omgående meddela Step In ändringar av namn, telefonnummer och andra lämnade uppgifter.

All ev. brevkontakt sker till medlemmens folkbokföringsadress.

  • 3. Betalning

Avtalat pris förutsätter att betalning sker på överenskommet vis.

Medlem är personligt betalningsansvarig gentemot Step In. Detta gäller även om någon annan vid tecknandet av medlemsavtalet angivits som ansvarig för betalningen. Betalaren måste vara registrerad hos Step In.

Helårsbetalning

Vid tecknande av helårsbetalt avtal, betalas avgiften i sin helhet vid tecknandet av medlemsavtalet.

Betalning via Autogiro/RCP

Endast fysiska personer kan betala via autogiro/RCP.

Betalning av träningsavgift ska ske månadsvis i förskott den 28:e. Medlemmen förbinder sig att tillse att beloppet finns på uppgivet konto senast bankdagen före den 28:e. Om den 28:e är en helgdag ska dragning ske från kontot påföljande bankdag. Avisering av betalningar enligt autogiro/RCP medgivandet ska genom dessa villkor anses gjorda tills vidare. Saknas medel på konto vid ordinarie dragningstillfälle kommer Step In att skriftligen anmoda medlemmen att omgående och senast inom 10 dagar från anmodan betala. Sker ingen betalning kommer medlemmen att stängas av tills full betalning, inklusive ränta och kostnader, sker. Avstängning medför inte att träningstid fryses utan tiden för kortet löper och förbrukas.

Prisjustering under löpande avtal

Kampanjavtal som betalas via autogiro ändras automatiskt efter 12 månader till då aktuellt ordinarie pris. Kampanjer gäller endast för nya medlemmar eller de som inte varit medlemmar de senaste 365 dagarna. Vid tecknandet av studentavtal som betalas via autogiro/RCP ges medlem studentpris t.o.m. det datum som medlem kan visa upp giltigt studentkort, därefter går priset över till ordinarie. Studentpriset går att förlänga genom att medlem senast 10 dagar innan datum för senast studentkort gått ut visar upp ett nytt giltigt Studentkort. Studentpriset förlängs då på så lång tid som det uppvisade giltiga Studentkortet gäller. Uppvisas giltigt Studentkort efter det att studentpris redan övergått till ordinarie pris justeras priset med avseende på kommande månader. Vid tecknade av pensionärsavtal där medlem har rätt till sjukersättning med ett tidsbestämt intyg från F-kassan, ges medlem pensionärspris t.o.m. det datum som medlems intyg bevisar nedsatt funktion. Därefter går priset över till ordinarie. Pensionärspriset går att förlänga genom att medlem visar upp nytt intyg från F-kassan. Då gäller samma regler som för studentpriset, ovan i stycket. Ålderspensionärer och medlem med rätt till sjukersättning med ej tidsbestämt intyg från F-kassan ges pensionärspris som ej justeras till ordinarie pris. Retroaktiva prisjusteringar görs inte.

  • 4. Avtalstid

Step In har avtal med och utan obligatorisk bindningstid på månadsavtal med betalning via autogiro/RCP. Jag är medveten om att debiterad period återbetalas ej och att uppsägning måste ske senast den 15e innevarande månad för att ytterligare debitering ej skall ske.

Uppsägning ska ske av medlemmen via mail till medlemskap@stepin.se eller på valfri anläggning under bemannade tider. Som medlem ansvarar jag för att erhålla och vid behov kunna visa upp kvittens av min uppsägning. Helårsbetalda avtal har en avtalsperiod om 12 månader och avslutas automatiskt då dessa månader löpt ut.

  • 5 Frysning

Kampanjkort-, företags- & helårsbetalda kort går ej att frysa mot betalning. Vid uppvisande mot läkarintyg eller graviditet finns möjlighet till undantag. Frysning av ordinarie/ icke rabatterade medlemsavtal är möjligt mot en administrativ avgift eller utan avgift vid uppvisande av läkarintyg.

 

Medlemsavtalet kan frysas som längst 6 månader per tillfälle.  Vid frysning av träningskortet flyttas/förlängs kort med bindningstid med motsvarande dagar dvs Frysningstid räknas ej in i bindningstid (kort med bindningstid avser betalande dagar). Efter det att frysningsperioden löpt ut aktiveras medlemskapet automatiskt. Frysning kan inte göras i efterhand. Som medlem ansvarar jag för att erhålla och vid behov kunna visa upp kvittens av min frysning.

 

Överlåtelse av medlemskapet kan ske 1 gång, dvs. den som övertagit ett medlemskap kan inte i sin tur överlåta det. Vid överlåtelse av medlemskap ska överlåtande medlem betala en överlåtelseavgift vid var tid gällande avgift till Step In. Endast tidsbundna kort kan överlåtas. Företagskort eller kampanjkort kan ej överlåtas

Medlemskapet kan alltid avbrytas av Step In med omedelbar verkan om medlemmen bryter mot någon av avtalets väsentliga bestämmelser. Medlemmens betalningsskyldighet kvarstår medlemskapets kvarvarande tid.

 

  • 6 Hälsotillstånd

Medlem ansvarar själv för att hans/hennes hälsotillstånd är sådant att medlem utan risk klarar att delta i aktiviteterna hos Step In.

  • 7. Trivselregler och träningsföreskrifter

Lokalerna är avsedda för träningsrelaterad verksamhet och får av medlem uteslutande nyttjas för träning. Medlem får t ex ej sova eller på annat sätt uppehålla sig i lokalerna. Det åligger medlem att följa gällande trivselregler och de anvisningar avseende träningsmetoder och användning av utrustning som meddelas, skriftligen eller muntligen, av Step In:s personal. Medlem förutsätts alltid uppträda på ett sätt som inte stör övriga medlemmar eller personal. Om medlem uppträder störande eller inte följer trivselregler och anvisningar har Step In rätt att begränsa de tider medlemmen får vistas på anläggningen eller medlemmens användning i övrigt av anläggningen eller helt avbryta medlemskapet, varvid medlemmens betalningsskyldighet för pågående avtalsperiod består.

  • 8. Gäst

Medlem kan medta max en (1) gäst per år och endast under tid då anläggningens reception är öppen. Medlemmen skall informera personalen på anläggningen att denne har med en gäst. Gästen skall registrera sig i receptionen.

  • 9. Doping

Step In förbehåller sig rätten att kontakta polis vid misstanke om användning av dopingklassade preparat. Polisen utreder medlem och utför test av medlem om bedömningen är sådan. Vid avslutat polisärende med fällande dom kommer medlemmen att stängas av på obestämd tid för brott mot Step In:s väsentliga bestämmelser. Se § 5 i Step In:s medlems avtal.

  • 10. Ansvar för olycksfall och ägodelar

Step In svarar inte för personskador, sakskador eller förlust av medlems ägodelar annat än om skadan eller förlusten uppstått på grund av att Step In agerat grovt vårdslöst.

 

  • 11. Prisändringar

 

En prishöjning på löpande avtal ska meddelas 1 månad innan den träder ikraft. Medlem som säger upp sitt avtal pga. en prishöjning är skyddad mot prisändringen under uppsägningstiden.

  • 12. Personuppgifter

Step In lagrar med automatisk databehandling personuppgifter i en databas under iakttagande av bestämmelserna i Personuppgiftslagen. Medlem samtycker till att Step In samlar in och behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att uppfylla detta avtal. Medlem samtycker även till att lämnade personuppgifter får användas för marknadsföring av olika varor och tjänster. Inpassering när anläggning är obemannad sker genom fingeravtryckskontroll eller app. Dessa uppgifter finns endast lagrade på varje individuellt medlemskort och det är dessa uppgifter som jämförs med det som avläses vid inpassering. Medlem har informerats att ingången och anläggningen av säkerhetsskäl kan vara kameraövervakad.

  • 13. Identifiering

För Autogiroavtal krävs svenskt personnummer, svenskt privat kontonummer och giltigt svenskt ID-kort eller EU-pass tillsammans med personbevis. Helårsbetalt avtal kräver giltigt ID-kort tillsammans med intyg om studier utfärdat av svensk läroanstalt, ett svenskt arbetstillstånd, uppe- hållstillstånd eller bevis om ansökan av asyl från migrationsverket. Vid tecknande av studentavtal krävs dessutom giltigt Studentkort.

TILLÄGG TILL KÖP VIA INTERNET

  • 14-16 gäller endast när medlem tecknar medlems avtal via Step In:s hemsida.

Vid köp via internet tillämpas distansavtalslagen.

Köp via internet är personligt i den meningen att det endast är den som ska bli medlem som kan teckna avtalet via hemsidan.

Medlem har via hemsidan godkänt att bestämmelserna i detta avtal gäller för medlemskapet.

Ångerrätten gäller under förutsättning att produkter och/eller tjänster ej tagits i bruk. Ibruktagande räknas från uthämtat medlemskort eller efter att första besök är registrerat.

 

  • 14. Ångerrätt -Gäller endast vid internetköp

Kunden har rätt att inom 14 dagar från köptillfället ångra sitt köp genom att meddela Step In. Produkter och/eller tjänster avslutas då och denne får tillbaka betalt belopp. Ångerrätten gäller under förutsättning att produkter och/eller tjänster ej tagits i bruk. Ibruktagande räknas från uthämtat medlemskort eller efter att första besök är registrerat. Kunden kan ångra sitt köp via e-post till info@stepin.se, eller på någon av våra anläggningar under gällande bemanningstider.

 

  • 15. Betalning -Gäller endast vid internetköp

Betalning sker vid köptillfälle.

 

  • 16. Leveransvillkor -Gäller endast vid internetköp

Avtalet börjar gälla den dag köpet registreras på hemsidan, ej dagen då medlemskapet nyttjas första gång.

 

AUTOGIROMEDGIVANDE

  • 17-18 gäller endast när medlem tecknat medlemsavtal med Autogiro/RCP betalning.
  • 17. Medgivande till betalning via Autogiro/RCP

Undertecknad (betalaren), medger att betalning får göras genom uttag från angivet konto/betalkort eller av betalaren senare angivet konto, på begäran av angiven betalningsmottagare för betalning

till denne på viss dag (förfallodagen) via Autogiro/RCP. Betalaren samtycker till att behandling av

personuppgifter som lämnats i detta medgivande behandlas av betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren, betalningsmottagarens betaltjänstleverantör och Bankgirocentralen BGC AB för administration av tjänsten. Personuppgiftsansvariga för denna personuppgiftsbehandling är betalarens betaltjänstleverantör, betalningsmottagaren samt betalningsmottaga- rens betaltjänstleverantör. Betalaren kan när som helst begära att få tillgång till eller rättelse av personuppgifterna genom att kontakta betalarens betaltjänstleverantör. Ytterligare information om behandling av personuppgifter i samband med betalningar kan finnas i villkoren för kontot och i avtalet med betalningsmottagaren. Betalaren kan när som helst återkalla sitt samtycke, vilket medför att tjänsten i sin helhet avslutas. Detta betyder dock inte att betalarens avtal mot betalningsmottagaren avslutas.

  • 18. Beskrivning

Allmänt

Autogiro/RCP är en betaltjänst som innebär att betalningar utförs från betalarens konto/betalkort på initiativ av betalningsmottagaren. För att betalaren ska kunna betala via Autogiro/RCP, ska betalaren lämna sitt medgivande till betalningsmottagaren om att denne får initiera betalningar från betalarens konto/betalkort. Dessutom ska betalarens betaltjänstleverantör (t ex bank eller betalningsinstitut) godkänna att kontot kan användas för Autogiro och betalningsmottagaren ska godkänna betalaren som användare av Autogiro. Betalarens betaltjänstleverantör är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela betalaren i förväg om begärda uttag. Uttag belastas betalarens konto/betalkort enligt de regler som gäller hos betalarens betaltjänstleverantör. Meddelande om uttag får betalaren från sin betaltjänstleverantör. Medgivandet kan på betalarens begäran överflyttas till annat konto/betalkort hos betaltjänstleverantören eller till konto/betalkort hos annan betaltjänstleverantör. Betalaren ska genast underrätta betalningsmottagaren om detta.

Definition av bankdag

Med bankdag avses alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.

Information om betalning

Betalaren kommer av betalningsmottagaren att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast åtta bankdagar före förfallodagen. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera framtida förfallodagar. Om meddelandet avser flera framtida förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen. Detta gäller dock inte fall då betalaren godkänt uttaget i samband med köp eller beställning av vara eller tjänst. I sådant fall får betalaren meddelande av betalningsmottagaren om belopp, förfallodag och betalningssätt i samband med köpet och/eller beställningen. Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar betalaren sitt samtycke till att betalningar som omfattas av betalningsmottagarens meddelande enligt denna punkt genomförs.

Täckning måste finnas på kontot

Betalaren ska se till att täckning finns på kontot senast kl 00.01 på förfallodagen. Har betalaren inte täckning på kontot på förfallodagen kan det innebära att betalningar inte blir utförda. Om täckning saknas för betalning på förfallodagen får betalningsmottagaren göra ytterligare uttagsförsök under de kommande bankdagarna. Betalaren kan på begäran få information från betalningsmottagaren om antalet uttagsförsök .

Stoppa betalning (återkallelse av betalningsorder)

Betalaren får stoppa en betalning genom att kontakta antingen betalningsmottagaren senast två bankdagar före förfallodagen eller sin betaltjänstleverantör senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören. Om betalaren stoppar en betalning enligt ovan innebär det att den aktuella betalningen stoppas vid ett enskilt tillfälle. Om betalaren vill att samtliga framtida betalningar som initieras av betalningsmottagaren ska stoppas måste betalaren återkalla medgivandet.

Medgivandets giltighetstid, återkallelse

Medgivandet gäller tillsvidare. Betalaren har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin betaltjänstleverantör. Meddelandet om återkallelse av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen alternativt vara betalarens betaltjänstleverantör tillhanda senast bankdagen före förfallodagen vid den tidpunkt som anges av betaltjänstleverantören.

Rätten för betalningsmottagaren och betalarens betaltjänstleverantör att avsluta anslutningen till Autogiro/RCP

Betalningsmottagaren har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro/RCP trettio dagar efter det att betalningsmottagaren underrättat betalaren härom. Betalningsmottagaren har dock rätt att omedelbart avsluta betalarens anslutning till Autogiro/RCP om betalaren vid upprepade tillfällen inte har haft tillräcklig kontobehållning på förfallodagen eller om det konto som medgivandet avser avslutas eller om betalningsmottagaren bedömer att betalaren av annan anledning inte bör delta i Autogiro/RCP. Betalarens betaltjänstleverantör har rätt att avsluta betalarens anslutning till Autogiro/RCP i enlighet med de villkor som gäller mellan betalarens betaltjänstleverantör och betalaren. Bankgirocentralen, BGC AB

BGC AB har i uppdrag att sköta Autogirorutinen för bankens räkning. Betalaren medger därför att uppgifter ur bankens register om kontots adress får sambearbetas med Bankgirocentralens uppgifter till ett adressregister.